wtorek, 3 września 2013

Dworzec kolejowy w Świebodzicach

Pierwszy dworzec kolejowy w Świebodzicach znajdujący się przy ulicy Strzegomskiej 20 oddano do użytku wraz z otwarciem linii kolejowej z Wrocławia co nastąpiło 28 października 1843 roku. Był to dworzec czołowy, gdyż przez kolejne 10 lat linia kolejowa kończyła się właśnie w Świebodzicach. Jest to długa, jednokondygnacyjna trójdzielna budowla, z wysuniętą partią środkową przyozdobioną tympanonem z otworem na okrągły zegar. Dzisiaj główna budowla dworca, po licznych przeróbkach jest tylko budynkiem mieszkalnym. Po przedłużeniu linii kolejowej do Wałbrzycha co nastąpiło w 1853 roku wybudowano nowy przelotowy dworzec. Jest to obszerna ceglana budowla zwieńczona dwiema wieżami i służy podróżnym do dnia dzisiejszego.


Stacja kolejowa położona na wys. 278 m npm. w km 57,541 licząc od PO Grabiszyn i w km 59,589 licząc od stacji Wrocław Główny na linii z Wrocławia do Zgorzelca. Aby jeszcze namieszać to wg niemieckiego kilometraża liczonego od Wrocławia Świebodzkiego, jako historycznego i zasadniczego dworca dla tej linii Świebodzice znajdowały się w km 57,63. Układ torowy zasadniczej stacji Świebodzice tworzy obecnie wielką literę -S- na długości blisko 2 kilometrów, co jest ewenementem w skali kraju. 


Faktycznie Świebodzice składają się z dwóch stacji: starej z 1843 r., służącej obecnie do obsługi sporadycznego ruchu towarowego i nowej (z końca XIX w.), obsługującej ruch pasażerski i towarowy tranzytowy. Układ torowy jest zagmatwany przez liczne zmiany funkcji stacji w przeciągu ponad 160 lat jej istnienia. Pierwotnie Świebodzice były stacją czołową, a wjazd na stację od strony Wrocławia odbywał się na wprost i to nie po nasypie którym prowadzi dziś linia w stronę Wałbrzycha, gdyż obecna dwutorowa linia rozpoczyna się już łukiem w km 56,7. Przed ostrym skrętem w lewo widać po lewej z pociągu zarys starotorza które przechodziło obok istniejącego budynku dawnej lokomotywowni.


Obecnie przejazd na starą stację odbywa się torem łącznikowym przy nowym dworcu. Na starej stacji funkcjonującej w latach 1843-53 było kiedyś 7 torów. Przy nowej stacji są aktualnie 4 tory przelotowe, (w tym 2 główne), z 6-ciu jakie były przed 1945 r. Z nowej stacji prowadziły dwie bocznice - do dawnego Prefabetu (potem skład stali Howell, przesypownia cementu Dyckerhoff, teraz hale produkcyjne przeds. Osadowski) i do Dolnośląskiej Fabryki Mebli. Ta druga bocznica jest zlikwidowana. Od stacji odchodziła również wąskotorowa bocznica do kopalni piasku w Mokrzeszowie. Na stacji zachował się szereg ciekawych budynków - dwa budynki dworców, nastawnie z końca XIX wieku, dawna lokomotywownia z wieżą ciśnień, być może najstarsze w Polsce magazyny kolejowe.


W chwili obecnej prowadzone są prace remontowe. Dworzec odzyska swój dawny blask jesienią tego roku. W ramach modernizacji na dworcu zmieni się naprawdę wiele. Korzystną metamorfozę estetyczno-wizualną przejdzie wnętrze obiektu. Wyremontowany zostanie hol dworca, gdzie pojawi się nowa posadzka i pomalowane zostaną ściany i sufit. W holu wykonawca zamontuje nowy system głosowej informacji dla podróżnych. Poprawie ulegnie również zewnętrzny wygląd obiektu. Dawny blask odzyska ceglana elewacja dworca wraz ze znajdującymi się na niej detalami architektonicznymi.


Jak już pisałyśmy 28 października 1843 wyruszył pierwszy pociąg z Wrocławia do Świebodzic. W tym roku przypada równo 170 rocznica tego wydarzenia i z tej okazji samorząd miejski szykuje w październiku szereg ciekawych wydarzeń. Szczegółów jeszcze nie zdradzają ale my ze swojej strony obiecujemy że nie przegapimy niczego i zdamy wam relację. 





Tak, to miał być nasz trzeci włam niestety klamka okazała się nieugięta i nieprzekupna.
























Brak komentarzy:

Prześlij komentarz