Pierwszy dworzec kolejowy w Świebodzicach znajdujący się przy ulicy
Strzegomskiej 20 oddano do użytku wraz z otwarciem linii kolejowej z
Wrocławia co nastąpiło 28 października 1843 roku. Był to dworzec czołowy, gdyż
przez kolejne 10 lat linia kolejowa kończyła się właśnie w
Świebodzicach. Jest to długa, jednokondygnacyjna trójdzielna budowla, z
wysuniętą partią środkową przyozdobioną tympanonem z otworem na okrągły
zegar. Dzisiaj główna budowla dworca, po licznych przeróbkach jest tylko
budynkiem mieszkalnym. Po przedłużeniu linii kolejowej do Wałbrzycha co
nastąpiło w 1853 roku wybudowano nowy przelotowy dworzec. Jest to
obszerna ceglana budowla zwieńczona dwiema wieżami i służy podróżnym do
dnia dzisiejszego.
Stacja kolejowa położona na wys. 278 m npm. w km
57,541 licząc od PO Grabiszyn i w km 59,589 licząc od stacji Wrocław
Główny na linii z Wrocławia do Zgorzelca. Aby jeszcze namieszać to wg
niemieckiego kilometraża liczonego od Wrocławia Świebodzkiego, jako
historycznego i zasadniczego dworca dla tej linii Świebodzice znajdowały
się w km 57,63. Układ torowy zasadniczej stacji Świebodzice tworzy
obecnie wielką literę -S- na długości blisko 2 kilometrów, co jest
ewenementem w skali kraju.
Faktycznie Świebodzice składają się z dwóch stacji:
starej z 1843 r., służącej obecnie do obsługi sporadycznego ruchu
towarowego i nowej (z końca XIX w.), obsługującej ruch pasażerski i
towarowy tranzytowy. Układ torowy jest zagmatwany przez liczne zmiany
funkcji stacji w przeciągu ponad 160 lat jej istnienia. Pierwotnie
Świebodzice były stacją czołową, a wjazd na stację od strony Wrocławia
odbywał się na wprost i to nie po nasypie którym prowadzi dziś linia w
stronę Wałbrzycha, gdyż obecna dwutorowa linia rozpoczyna się już łukiem
w km 56,7. Przed ostrym skrętem w lewo widać po lewej z pociągu zarys
starotorza które przechodziło obok istniejącego budynku dawnej
lokomotywowni.
Obecnie przejazd na starą stację odbywa się torem
łącznikowym przy nowym dworcu. Na starej stacji funkcjonującej w latach
1843-53 było kiedyś 7 torów. Przy nowej stacji są aktualnie 4 tory
przelotowe, (w tym 2 główne), z 6-ciu jakie były przed 1945 r. Z nowej
stacji prowadziły dwie bocznice - do dawnego Prefabetu (potem skład
stali Howell, przesypownia cementu Dyckerhoff, teraz hale produkcyjne
przeds. Osadowski) i do Dolnośląskiej Fabryki Mebli. Ta druga bocznica
jest zlikwidowana. Od stacji odchodziła również wąskotorowa bocznica do kopalni
piasku w Mokrzeszowie. Na stacji zachował się szereg ciekawych budynków -
dwa budynki dworców, nastawnie z końca XIX wieku, dawna lokomotywownia z
wieżą ciśnień, być może najstarsze w Polsce magazyny kolejowe.
W chwili obecnej prowadzone są prace remontowe. Dworzec odzyska swój dawny blask jesienią tego roku. W ramach modernizacji na dworcu zmieni się naprawdę wiele.
Korzystną metamorfozę estetyczno-wizualną przejdzie wnętrze obiektu.
Wyremontowany zostanie hol dworca, gdzie pojawi się nowa posadzka i
pomalowane zostaną ściany i sufit. W holu wykonawca zamontuje nowy
system głosowej informacji dla podróżnych. Poprawie ulegnie również zewnętrzny wygląd obiektu. Dawny blask odzyska
ceglana elewacja dworca wraz ze znajdującymi się na niej detalami
architektonicznymi.
Jak już pisałyśmy 28 października 1843 wyruszył pierwszy pociąg z Wrocławia do Świebodzic. W tym roku przypada równo 170 rocznica tego wydarzenia i z tej okazji samorząd miejski szykuje w październiku szereg ciekawych wydarzeń. Szczegółów jeszcze nie zdradzają ale my ze swojej strony obiecujemy że nie przegapimy niczego i zdamy wam relację.
Tak, to miał być nasz trzeci włam niestety klamka okazała się nieugięta i nieprzekupna.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz